Główne zadania nauczyciela – wychowawcy rozumiemy jako pomoc w rozwoju, towarzyszenie uczniom w osiąganiu ich celów, we wzmacnianiu umiejętności radzenia sobie w życiu. Bardzo ważne jest umiejętne rozplanowanie i przeprowadzenie lekcji wychowawczych. Proponujemy przykładowy program, który powstał w oparciu o rozmowy z rodzicami, uczniami i doświadczenia wieloletnich wychowawców.
Lp.
|
Tematy
|
Cele
|
Formy realizacji i stosowane metody
|
1.
|
Poznajemy się
|
Integracja zespołu, budowanie otwartości
|
Zabawa, dyskusja
|
2.
|
Analiza statusu i WSO
|
Zapoznanie z przepisami regulującymi pracę szkoły
|
Wykład, dyskusja
|
3.
|
Wybór trójki klasowej
|
Organizacja pracy wewnątrz klasy, uczenie demokracji
|
Prezentacja i głosowanie
|
4.
|
Przygotowanie autoprezentacji na „otrzęsiny”
|
Współdziałanie w grupie
|
Inscenizacja
|
5.
|
Mława i okolice
|
Poznanie regionu, historii i tradycji
|
Wycieczka, prezentacje ciekawostek o Mławie
|
6.
|
Savoir – vivre w życiu szkolnym
|
Poznanie zasad właściwego zachowania się w szkole; w czasie lekcji, przerw i na wycieczce szkolnej
|
Pogadanka, ankieta
|
7.
|
Nowa Matura
|
Zapoznanie z regulaminem egzaminu
|
Wykład
|
8.
|
Tradycja szkoły i hymn
|
Zapoznanie z historią szkoły i treścią hymnu.
|
Prezentacja kroniki szkoły i tekstu hymnu
|
9.
|
Listopadowe tradycje
|
Uczenie okazywania szacunku pamięci zmarłych
|
Odwiedzanie cmentarza, porządkowanie nagrobków
|
10.
|
Rozpoznanie obszarów własnej asertywności
|
Zapoznanie z pojęciem „asertywność”, przyznawanie sobie praw asertywnych, rozwijanie umiejętności asertywnych, reagowanie na krytykę.
|
Ćwiczenia na odróżnianie zachowań uległych i agresywnych od asertywnych. Ćwiczenia kształcące postawy asertywne. Próby postaw asertywnych w życiu codziennym. Mapa asertywności.
|
11.
|
Rozpoznanie zachowań asertywnych
|
12.
|
Jak radzić sobie z odtrąceniem
|
13.
|
1 grudnia – Międzynarodowy Dzień Walki z AIDS
|
Zapoznanie z ideą obchodów MDW z AIDS
|
Miniwykład, prezentacje.
|
14.
|
Agresja młodzieży jako skutek zaburzonej komunikacji w rodzinie
|
Uświadomienie znaczenia rodziny dla jednostki i społeczeństwa, rozwijanie umiejętności współżycia w rodzinie i rozbudzanie w sobie odpowiedzialności za swój rozwój
|
Praca w grupie, scenki rodzajowe.
|
15.
|
Tradycje mikołajkowe
|
Wykształcenie umiejętności zorganizowania się w celu przygotowania imprezy klasowej. Zapoznanie z tradycjami i zwyczajami swojego regionu Kultywowanie tradycji swego regionu.
|
Zorganizowanie imprezy – wieczór mikołajkowy, wigilia.
|
16.
|
Wigilia klasowa
|
17.
|
Tradycje wielkanocne.
|
17.
|
Epitafium dla narkomana
|
Poznanie faz uzależnień od narkotyków, zapoznanie z przyczynami i skutkami sięgania po narkotyki
|
Praca zespołowa, scenka rodzajowa, tworzenie plakatu.
|
19
|
Nikotynizm i alkoholizm.
|
Poznanie zagrożeń nałogami, ukazanie związków między stylem życia a czyhającymi zagrożeniami.
|
Ankiety diagnostyczne, udział w programach profilaktycznych, szkolnych i pozaszkolnych.
|
20.
|
Rodzina i ja
|
Analizowanie oczekiwań rodziny, podejmowanie kroków w celu ich realizacji, werbalizowanie przyczyny ewentualnych konfliktów.
|
Plakaty, miniwykład, scenka sytuacyjna.
|
21.
|
Tolerancja
|
Pomoc w uczniom w uzmysłowieniu konsekwencji wynikających z uprzedzeń i braku tolerancji, uczenie empatii, uwrażliwianie uczniów na ludzkie cierpienie.
|
Scenka sytuacyjna, pogadanka
|
22.
|
Czy ktoś mnie lubi?
|
Kształcenie umiejętności rozpoznawania pozytywnych i negatywnych cech charakteru, formułowania swoich zalet i wad. Podejmowanie próby kreowania swojego pozytywnego wizerunku.
|
Tabela plusów i minusów i doskonalenie techniki porozumiewania się w grupie.
|
23.
|
Emocjonalne problemy młodych ludzi.
|
Samopoznanie, budowanie poczucia własnej wartości, wypracowanie metod radzenia sobie z emocjami
|
Praca zespołowa, scenka rodzajowa, tworzenie plakatu.
|
24.
|
Anoreksja i bulimia
|
25.
|
Jak panować nad sobą?
|
26.
|
Bariery komunikacyjne
|
Pokazanie uczniom - poprzez postawienie ich w sytuacji konfliktowej – jakie są ich obecne sposoby wchodzenia w konflikt i traktowania konfliktów. Pokazanie uczniom iż warunkiem udanych negocjacji jest dążenie do współpracy i wspólnego poszukiwania rozwiązań.
|
Scenka sytuacyjna, dyskusja, pogadanka
|
27.
|
Jak powinniśmy rozwiązywać konflikty.
|
28.
|
Muzea mławskie
|
Poznanie zbiorów Muzeum Ziemi Zawkrzeńskiej i Muzeum Juszkiewiczów.
|
Wycieczka
|
29.
|
Woda, szczotka, mydło.
|
Poznanie podstawowych zasad higieny osobistej.
|
Pogadanka
|
30.
|
Jak rozmawiać o seksie i miłości
|
Uczenie dojrzałych zachowań, dążenie do kształtowania w sobie pozytywnych postaw wobec innych ludzi opartych nie na chwilowym zauroczeniu ale miłości wyrażonej w trosce o dobro drugiego człowieka. Określenie czym jest miłość dojrzała; rozróżnienie elementów budujących dojrzałą miłość; rozumienie, że źle pojęta miłość prowadzi do traktowania drugiej osoby instrumentalnie.
|
Praca zespołowa, indywidualna, miniwykład, plakat, burza mózgów, rozmowa kierowana.
|
31.
|
Dojrzałość jako zadanie
|
23.
|
Antykoncepcja
|
24.
|
Bezpieczeństwo w czasie wakacji.
|
Uświadomienie zagrożeń wynikających z nieodpowiedzialnego zachowania się.
|
Pogadanka.
|
Program opracowany przez: Ewę Jakubowską i Barbarę Zaborowską
|